V návaznosti na předchozí blog o U2
mi to nedá, abych se nezamyslel nad - pro mne - jedním z
nejdůležitějších českých rockových alb osmdesátých let minulého století,
alba Laboratoř skupiny Olympic, vydané v roce 1984 a nahrané ve
složení: Petr Hejduk - bubeny, Béda Berka - klávesy, Milan Broum -
basovka, Petr Janda - kytara, zpěv.
Je
to totiž deska hodně a vpravdě futuristická, ať už v instrumentaci či v
textech, jejichž autorem je Zdeněk Rytíř. Jedná se o koncepční album,
kde jsou skladby propojeny a víceméně plynule přecházejí jedna do druhé.
Ústředním tématem je člověk ve světě času, vědeckého pokroku a vesmíru.
Nejen kvůli tomu se mi v souvislosti s ní vždycky vybaví i Dark Side of
the Moon od Pink Floyd a nepovažuju to za nijak přemrštěné.
Pomalu, rozvážně a až strojově znějícími osamocenými bicími se rozjíždí první skladba Laboratoř a předznamenává tak dílo celistvé, nesoucí neúprosné poselství. Výpověď zneuznaného vědce začíná slovy:
"Když sním, oči přivírám jak před neony
to v mé hlavě roztančí se elektrony
když spím, buňky dělí si mé chromozomy
- a pak že prý tu nedělám nic..."
Petr Janda navíc zpívá ironicky: neóny, elektróny, chromozómy, což je vtipné. Někde v půlce skladby nastupuje Milan Broum s neotřelým sólem na baskytaru(!).
Použitý mimozemsko-industriální efekt odhaduju na flanger, společně s
nějakým druhem boosteru, který jsem do té doby na baskytaře ještě
neslyšel. Myslím, že tenhle upravený zvuk používá Broum i na
předchozích, neméně koncepčních a futuristických albech Ulice a
Prázdniny na Zemi. Soudě podle těchhle tří alb se mi najednou Olympic
jeví jako maximálně progresívní kapela a nemám pocit, že by tenhle
jejich aspekt byl kdy povšimnut, natož doceněn.
Druhá skladba Pohlazení skoro jako láska je tak vroucí, jak jen může být vyčítavý monolog zamilovaného muže v
odlidštěném světě budoucnosti a vědy - tedy chladná, mrazivá a přesto
niterná. Změny rytmů předznamenávají tendenci následujících skladeb a
Béda Berka v ní na klávesy odvádí precizní a vynalézavou práci. Kytara
je odsunuta do strany zvukového spektra a zvuk syntezátorů (stejně jako třeba u Kraftwerk) zůstává moderní i s odstupem třiceti let.
V Noční službě
má Janda strašidelně zkreslený hlas a deklamuje o "vynálezech minulých i
vynálezech budoucích - skalpel, mikroskop, perpetuum mobile" a evokuje
tak atmosféru "setmělých laboratoří", ve kterých se hýbe budoucností...
Roboti už jdou je vtipná rytmická hitovka o robotech, kde Petr Janda se svou typickou artikulací dědkovsky RAPUJE(!):
"Každý je slušivě oblečenumí psát básně i romance
koženou fólií povlečen
z radosti dá se i do tance
netrpí žádnými zlozvyky
mluví světovými jazyky
chodí a myslí a pracuje
nejí a nespí a nežije"
Tohle
byla opravdová pecka a Olympic ji ve své době zpíval i v populárních
televizních revuálních pořadech jako Dva z jednoho města a podobně.
Kyvadlo času
je nádherná a mysteriózní skladba, zvukově překvapivá, nonšalantně
využívající stereo a s tématem vzpomínek ubíhajícího času tudíž i s
podtextem odevzdání se:
"Jsem starší než u školních vrat, než stačil jsem říct mám tě rád..."
Dodnes si pamatuju, že harmonicky i rytmicky zdánlivě rozjetou píseň Podivín,
s dokonalou Hejdukovou hi-hatkou jdoucím v triolách proti rytmu,
strhujícím sólem na bubeny a čarokrásným refrainem, jsem poslouchal
dopoledne před tím, než jsme šli do kina na E.T. Mimozemšťana a celý den
se tak pro mne stal jednou magicko-mysteriózně-nepozemsky a vesmírně
grandiózní jízdou.
"Octnul jsem se na této planetě
řekli mi: vítáme tě na světě
tak nazývají, že jsem se tu narodil
a žil.
Všichni jsou tady z tkání utkaní
a věří ve své zvláštní poslání
jen svědomí jim hrůzu nahání
a země s námi galaxií uhání"
Bylo
to před třiceti lety a dodnes si ten pocit pamatuju. Pocit, že je třeba
všechno jinak, že nejsme ve vesmíru sami, že po smrti nám bude
objasněno celé naše pachtění. Když o tom teď tak podumávám, možná mi
tenhle den a ten obrovský pocit neznáma a velikosti nějakým způsobem
nasměroval další život. Podivína prostě dodnes vnímám jako soundtrack k cestám po hvězdách.
Následující Hodná holka
je obrovský nářez, v jejíž úvodním riffu stojí bok po boku Janda, Broum
i Berka s tím, že v prvních osmi taktech se jakoby nemohou dohodnout a
každý dokončí ten riff jinak,
po svém a docílí tak neskutečného disonantního efektu. Vzápětí se ale
"dohodnou" a vytvoří tak poměrně náročný kompaktní riff, za který by se
nestyděli ani Led Zeppelin a uvede tak další Jandovu zlověstnou
deklamaci:
"Řekni mi co mi nejde do hlavy,
že děláš někdy co tě nebaví
já čekám kdy tě jednou unaví stát na místě kam tě postaví."
Závěrečná Neučte roboty je o vystřízlivění z fascinace technikou:
"Ať nejsou víc, než my, ať mají zákony, my..."
a
začíná modulovaným syntezátorovým ostinántním pikováním za doprovodu
AUTOMATICKÉHO BUBENÍKA. Tenhle moment mi z celé desky asi nejvíc evokuje
On the Run/Time z Dark Side of the Moon, ale v jedné chvíli se
zvuk celé skladby změní v hymnický, harmonický soulad všech klasických
rockových nástrojů.
Celé
album končí fadeoutem, do vytracena, triolovým rytmem automatického
bubeníka, z dálky zaznívá zlověstný smích jakoby z budoucnosti, který
mrazivě předznamenává pravděpodobný vývoj a zanechává ve mně pocit Tohle
byla verze jednoho příběhu, jakou verzi máš ty?
Album
Laboratoř bez nadsázky považuju za nadčasové. Zvukově, instrumentálně i
obsahem sdělení. Tehdy ještě bylo daleko k masovému rozšíření osobních
počítačů do domácností, nemluvě o virtuální robotice využívané
jednotlivci. Takže s odstupem času - prostě hodně dobrý!
Žádné komentáře:
Okomentovat