Nahoře: Mullen, Clayton, Hewson, Evans starší;
dole: ve stejném pořadí jejich synové.
(foto z knihy U2 o U2)
|
Kdysi
jsem dostal darem nádhernou a obsáhlou publikaci s názvem U2 o U2. Mám
pocit, že knihy o rockových kapelách bývají nudné, pokud v nich hledáte
víc, než historky ze zákulisí. K napsání tohoto článku mě inspirovala
společná fotka OTCŮ členů U2. U2 mně
provázejí od puberty, tedy už nějakých pětadvacet let a byla to pro mě
vždycky tak nějak "jiná" kapela. Nebudu se teď zabývat jejich hudbou a
tím, jak strašně těžký je udělat desku, nesmírně zajímavý mi teď spíš
přijde jejich fungování jako chlapů ve světě, v rodině a mezi sebou.
V
téhle knize, která je pozoruhodná už svým designem a výtvarnou
stránkou, je na cca 340 velkých stranách popsán mezi řádky příběh
poslední velké kapely současnosti (s Rolling Stones a Pink Floyd) a to
vlastními slovy svých členů. Jako jedna z mála kapel za celou dobu své
existence od 70 let minulého století nezměnila obsazení. Nepoužívají sex
drogy a rokenrol, jsou to chlapíci spíš hloubaví, hledající a niterně
sebereflexívní. Chlapi mají tendenci patřit do určité skupiny, klanu,
prostě někam patřit. Možná je to archetypální záležitost, kdy se
naši předci sdružovali do skupin kvůli bezpečnějšímu a úspěšnějšího
lovu. A do těchhle klanů postupně přibývali jejich synové, vnuci,
potomci, kterým bylo předáváno komplexní poznání.
Když
jsem ty dvě fotky poskládal takhle k sobě, zjistil jsem, že z nich jde
obrovská síla. Myslím, že to je přesně to, čemu se říká síla předků,
jejich podpora, vědomí, že jsou nebo byli a stojí za námi v dobrém i
zlém. A chlapi z U2 jsou tvořiví, silní a skromní. Na kolik současných
kapel si můžeme utvořit takhle silný názor? Stojí za současnými kapelami
tak silný příběh? Můžou za to hudební televizní soutěže a skutečnost,
že si každý dnes může nahrát desku doma v obýváku?
Zátiší s U2
|
Než
jsem si přečetl tuhle velkou a tlustou maxiknihu, měl jsem za to, že
když se práce nedaří, asi bych to neměl hrotit. Často se s tímhle
postojem setkávám i v různých duchovních učeních. Ale na příběhu U2 jsem
se znovu poučil o tom, že přes obrovskou počáteční nepřízeň osudu/vesmíru/boha, je možné dosáhnout čehokoli.
Samotnému mi po letech klasického hudebního studia dělá problém zahrát
to, co cítím. Hrát jinak, než podle stupnic, cvičení, prstokladů a
skladeb dávno mrtvých cizích skladatelů, o nichž - nepočítaje
životopisná data - nevím nic. Ani jeden z U2 nemá, stejně jako Beatles,
hudební vzdělání. Díky tomu je opravdu možné říct, že právě proto
vytvořili svůj vlastní styl. Edge je jeden z nejoriginálnějších
kytaristů. Nepoužívá žádné klasické bluesové ani r'n'r postupy. Nic z
toho co hraje jsem nikdy dřív ani později neslyšel. Málokdy hraje akordy
a už vůbec ne klasické bigbítové beglajty. Pustťe si New Year's Day nebo An Cat Dubh z prvního, daleko nejlepšího, ne-u-vě-ři-telného alba Boy.
Velké
kapely jsou zároveň nositeli příběhu. Když mi bylo 14, čítaval jsem o
U2 v tehdejším vynikajícím hudebním časopise Melodie, (ve kterém
například vycházel na pokračování deník Ringo Starra!). Říkal jsem si
tehdy: Hmmm, ú dvě ú dvě, vypadaj úplně jinak než Elán nebo Olympic, ty
bych teda rád někdy slyšel (podotýkám, že v té době NEBYL internet,
natož youtube). Netušil jsem, že se to čte jinak, a když jsem to
zjistil, snad ještě ten večer jsem poprvé slyšel Where the Streets Have No Name v rádiu v pořadu legendárního Jiřího Černého.
Verze Streets pod odkazem je z koncertu na hradě Slane v Irsku, který
se konal pár dní po smrti Boba Hewsona, Bonova otce. Prý to byl svým
způsobem rituál...
Teď,
když jsem sám otcem, obdivuji svého tatínka ještě víc. Nedovedu si
představit jak mohli nás, dvě děti, v komunismu, bez mobilů, bez eshopů,
bez jednorázových plínek, bez Déjedničky a se Škodovkou stovkou,
skládaným toaletním papírem, v paneláku na sídlišti s maminkou vychovat a
zůstat příčetní. Často myslím i na dřívější generace mužů našeho rodu.
Chodím po místech, po kterých chodili oni, ti, které jsem znal. A těm,
které jsem nikdy nepoznal, zajatcům, bojovníkům, chlapům, mužům, tátům a
klukům druhé a první světové války i ostatních válek, děkuju, že to prožili za mně a já si už o tom teď můžu v teple psát blogy.
P.S. Staré desky Olympiku Ulice, Laboratoř, Bigbít a prvních sedm desek Elánu i dalších - nestydím se to přiznat - jedu tak jednou za pět let z nostalgie dodnes.
Žádné komentáře:
Okomentovat